Historie

De Stichting Otterstation Nederland (SON) is in 1985 opgericht. De SON heeft zich het behoud en herstel van de Nederlandse otterpopulatie en zijn habitat door middel van een doelgericht beheer tot taak gesteld.

In 1994 werd door Stichting Otterstation Nederland het Otterpark Aqualutra (de Latijnse naam voor otter is "Lutra") bij Leeuwarden opgericht. Het thema van het Otterpark was het Nederlandse zoetwatermilieu, daarom waren er naast de otter ook vele andere planten en dieren in het Otterpark te zien. Het Otterpark is nu een dierentuin: Aquazoo.

Foto: Randy van Domselaar

Onderzoek in Schotland

De Stichting Otterstation Nederland (SON) is in 1985 opgericht door een groep studenten van de Rijks Universiteit Groningen (RUG). Twee van hen, Bart Nolet en Addy de Jongh, deden doctoraal onderzoek naar de otter in Schotland voor dr Hans Kruuk. Hans Kruuk is bekend van zijn wetenschappelijke onderzoek naar de gevlekte hyena's, dassen en wilde otters op Shetland. Bart deed vooral onderzoek naar de ecologie van otters op Shetland en Addy naar het onderwatergedrag van de wilde otter Penny in Banchory, niet ver van Aberdeen. Penny was als verweesde, wilde otter gevonden op het eiland Mull aan de Schotse westkust. Ze liet Addy pas 1,5 maand later toe als bevriende metgezel en duiker.

Penny de otter en Addy de Jongh in Banchory, Schotland (1984)

Hans Kruuk en John Videler van de RUG stimuleerden Bart en Addy om de SON op te richten, omdat het in Nederland heel slecht ging met de otter. De otter was toen in Nederland en andere Europese landen grootschalig aan het uitsterven door een opeenstapeling van problemen zoals waterverontreiniging, uitkleding en versnippering van het landschap, verdrinking in visfuiken en ongevallen in het toenemende verkeer. De SON luidde letterlijk de noodklok, maar het bleek te laat te zijn. De SON gaf niet op en wist het landelijk beleid om te buigen in de richting van natuur-en milieuherstel, waardoor jaren later de otter geherintroduceerd kon worden. Samen met vele andere partijen en personen kon het tij gekeerd worden en begon in 2002 de herintroductie.

In 1986 organiseerden de Stichting Otterstation Nederland en de Groninger Biologen Duikvereniging "Calamari" een gezamenlijke protestactie tegen de 7e gifgolf, die door de Rijn vloeide. Een vergiftigde (papier-maché) otter werd uit de Rijn bij Arnhem gevist en in een stille processie door het centrum gedragen en gedumpt in een put.